Gmail stopt ondersteuning voor mail uit externe accounts binnenhalen via POP3

Laatst bijgewerkt: 02/04/2026

Vanaf deze maand (januari 2026) is het voor Gmail-gebruikers niet langer mogelijk om e-mailaccounts van andere mailproviders in Gmail op te halen via POP3. Deze wijziging geldt voor Gmail op desktop (webversie). De mobiele Gmail-app blijft het ophalen van e-mail van externe accounts wel ondersteunen, maar maakt daarbij gebruik van IMAP in plaats van POP3.

Google heeft deze wijziging aangekondigd in een officieel supportdocument. Volgens een Nederlandse woordvoerder van Google is deze informatie inmiddels al enige tijd gepubliceerd. In het supportbericht geeft Google aan dat het gebruik van e-mailaccounts van andere aanbieders binnen de Gmail-app mogelijk blijft. Het is op dit moment nog niet volledig duidelijk of dit uitsluitend betrekking heeft op de mobiele apps voor Android en iOS, of dat ook de webversie van Gmail hieronder valt.

Naast het stopzetten van POP3-ondersteuning beëindigt Google ook de ondersteuning voor Gmailify. Met Gmailify konden gebruikers e-mailaccounts van andere providers, zoals Yahoo, AOL, Outlook en Hotmail, koppelen aan Gmail en daarbij gebruikmaken van specifieke Gmail-functionaliteiten. Denk hierbij aan verbeterde spamfiltering en het automatisch ordenen van e-mails in de inbox. Deze functies komen voor externe mailaccounts te vervallen zodra Gmailify niet langer wordt ondersteund.

IMAP blijft wel beschikbaar en zorgt voor synchronisatie van e-mailberichten tussen de mailserver en één of meerdere e-mailprogramma’s. In tegenstelling tot POP3, waarbij e-mails lokaal worden opgehaald en eventueel van de server worden verwijderd, blijven berichten bij IMAP op de server staan en zijn ze op meerdere apparaten tegelijk toegankelijk.

Gmail stopt met POP, wat nu?

Als je op dit moment via POP e-mails leest in de webversie van Gmail, dan wordt dit binnenkort niet meer ondersteund. Dat geldt vanaf ergens in 2026 als je al een account hebt. Het is dus belangrijk om snel voor een alternatief te kiezen.

Je hebt twee opties:

  • Je neemt een betaald abonnement bij Google Workspace. Dit betekent dat je Gmail het beheer van je e-mails laat overnemen; dit verloopt dan niet meer via MDWX. Hierbij kun je, afhankelijk van het abonnement dat je kiest, ook gebruikmaken van andere Google-diensten. Denk aan de uitgebreide versie van Gemini of extra meetingopties voor Google Meet.
  • Je stapt over naar een andere e-mailservice, zoals Outlook, Apple Mail of Thunderbird.

Als je meerdere e-mailaccounts hebt, heb je vaak meerdere Google Workspace-accounts nodig. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen en de accounts zijn dan alsnog gescheiden. Daarom is het in dat geval soms verstandiger om naar een andere e-mailservice dan Gmail te kijken.

Let op: de app van Gmail kun je wel blijven gebruiken. Die werkt met IMAP, niet met POP. Los daarvan kun je sowieso altijd gebruik blijven maken van onze webmail.

Of maak gebruik van eM Client

Kiyoh

9.9

gebaseerd op 465 beoordelingen

Beoordeel >

Mediawax werkt met o.a.

Installatron Partner Imunify 360 Secured PHP 8 op alle servers Kernelcare Sectio ssl-certificaten Gratis Let's Encrtypt certificaten